Artist/
Potter

Motohara
Reico

Artist/Potter

Motohara Reico

works

韓国国際陶磁ビエンナーレ[group]

利川セラピア、京畿道、韓国
2015年4月24日—5月31日

【Everything but the kitchen sink】

これは、移動する展覧会。本原が、陶製キッチンシンクを背負って街の中を歩くことにより、通りすがりの人は、すべて観覧者となる。偶然出会った人と個人的な対話をし、彼らに問いかけることで、観覧者は作品の参加者になる。

2011年に日本で起きた東日本大震災の1ヶ月後、本原が被災地で出会った女性は「津浪まであと30分と言われて、私、何を持って行こう?と考えているうちに津波が来て、何も持たずに家を飛び出した。」と話した。これが「everything but the kitchen sink=旅行に行くとき、あれも、これも必要とほとんどすべてを持っていく人」と言うフレーズとリンクし、最も不要なキッチンシンクを背負って立つ女性が「本当に必要なものは何か?」を象徴するのでは?と考え、モバイルキッチンシンクを制作した。

粘土の性質は古代から変わらないが、その時代、その社会に必要な物に形作られ、焼成される。シンクは上水が家庭に供給され、下水となって都市を巡り、浄水場へ集められるシステムがなければ、不要である。各家庭に供給された上水は、シンクを境い目に下水となって都市を巡り、浄水場へ集められる。下水処理場で浄化された水は海へ流され、蒸発し、雨となり、川となり、再び我々の水道水となって還ってくる。60%は水でできている人間の身体も、その循環の1つである。生きている限り、人は水を飲み、排泄する。人間も、上水と下水の境い目だ。

ビエンナーレでは、オランダのekwc(european ceramic work centre)に3ヶ月滞在制作をし、2011年11月に完成した移動式キッチンシンクと、シンクを背負って2013年11月に都内ギャラリーから、そこで使用された上水がたどる目に見えない下水の道4.5kmを歩いた記録映像を展示した。また会期中の4月24日、ビエンナーレ会場から、そこで使用された水が、どのような経路で海や川へ還されるのかをリサーチし、歩く記録を撮影した。

Korean Ceramic Biennale2015

【Inhabitant on the boundary】

I proposed a mobile exhibition. As I walk out of the gallery with my ceramic kitchen sink on my back, the public become viewers and those who talk to me are collaborators. The portable kitchen sink becomes the catalyst for shared experiences and a new form of ceramic art.
I made the mobile kitchen sink in the Artist in Residence program at the European Ceramic Work Centre in 2011. It is an original design in which I am trying to keep the typical sanitarys form and fits a universal drain system. It is a highly technical construction using a double-sided slip casting method. Then I realized the sink has no purpose without a water system. So I researched the sewer line from Gallery Isogaya i-space to the Shibaura Water Treatment Plant where the sewage from the gallery is cleaned and sent back to the river again in Tokyo. In 2013,I wore the kitchen sink and walked 4.5km following the hidden sewer line to make this documentary film. A man I met at a cafe during that walk said, “the sink is the boundary between clean water and sewage.” His comment inspired me. I then naturally began to murmur, “I am the boundary between clean water and sewage.”
On the 24th of April at the opening of the Biennale, I performed to walk from GICB2015 venue to Miranda Hotel where I stayed.

ビエンナーレ記事
https://www.kocef.org/eng/n03_info/01.asp?mode=view&idx_num=90&page=1